Monday, August 23, 2010

kenapa?

1. Kenapa perlu puasa?
-sebab dah setahun perut kiter xberehat memproses makanan..


2. Kenapa perlu makan kurma?
-kajian menunjukkan pengambilan kurma sebelum makanan berat mampu membantu mempercepatkan penghadaman(ini ade tau dlm buku name ape tak ingat dah...)


3. Kenapa perlu sembahyang jemaah?
-menstabilkan semula cas2 dlm badan kiter..itulah gunenye imam suruh rapat2kan saf... =)


4. Kenapa perlu bersabar?
-sebab taknak kena darah tinggi n mcm2 lg penyakit. =p


5. Kenapa sesuatu tu berlaku pada kiter bkn org lain?
-sbb Dia tau kemampuan kiter n kalau org lain,lain lak cara dugaan die.. =)


6. Kenapa aku mrepek kat sini?
-suke hati lah...hahaha...blog aku bkn blog kauuuuuuuuuu.........

pucca-icon-emoticon-001.gif

3 comments:

Cau Toot said...

ni pandangan saya je...

1- kenapa perlu puasa?
selain tujuan kesihatan, berpuasa adalah untuk mengingati kesusahan orang lain. orang yang kais pagi makan sahur, kais petang buat berbuka. sebab tu lepas puasa, rukun islam berikutnya ialah membayar zakat. dengan zakat, diharap dapat membantu golongan yang kurang bernasib baik ni.

2- kenapa perlu makan kurma?
hermm, perlu ni macam mana erh? tapi apa yang penting kurma bukan la wajib. apa yang cuba nabi sampaikan adalah berbuka dengan benda manis dan sederhana. sunnah kat sini ialah berbuka dengan benda manis. dan kurmalah paling mudah kat tanah arab. tak kan nabi nak makan kuih kaswi pulak kan. so, kalau kita berbuka dengan manggis atau rambutan still ikut sunnah kan..

3-kenapa perlu solat berjemaah?
ok, yang ni setuju. selain tu, solat juga menyihatkan. macam eksesais jugak la.

4-kenapa perlu bersabar?
sabar jela.. nape nak kecoh2 kan.. haha

5-kenapa sesuatu berlaku pada kita dan bukan orang lain?
sesuatu yang berlaku tu adalah kesan dan hasil dari tindakan kita dan faktor2 sekeliling atau bahasa mudahnya punca dan faktor. punca dan faktor hasilkan kesan dan ada hikmah disebaliknya.

6-kenapa aku merepek kat sini?
sebab.... susahnya soalan ni..

~Da pRinceSs~ said...

pjg giler komen...hahaha...
tq btw for ur opinions... =p
msing2 ade pndpt sndri...
yg aku bg 2 byk dr segi kesihatan.. =p

duOne_sTarz said...

salam ramadhan ye.